30 kwietnia br. w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Specjalnych Strzepcz z udziałem przedstawicieli Polskiej Agencji Kosmicznej, odbył się czwarty test silnika rakietowego firmy Space Forest – SF1000 projektu SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket). Jest to silnik hybrydowy, działający w oparciu o ekologiczny materiał pędny. Testowane rozwiązanie w najbliższym czasie stanie się częścią rakiety suborbitalnej PERUN.
Najważniejsze zmiany w testowanej technologii to m.in. obniżenie masy komory spalania przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości mechanicznej i termicznej, zmodyfikowanie wtrysku paliwa, ustabilizowanie parametrów pracy silnika oraz zautomatyzowanie jego procedur uruchomienia i zatrzymania, wprowadzenie mechanizmów bezpieczeństwa umożliwiających automatyczne przerwanie pracy silnika.
Silnik SF 1000 znajdzie zastosowanie w rakiecie wielokrotnego użytku PERUN, której każdy egzemplarz będzie mógł odbyć co najmniej 5 lotów. Rakieta konstruowana jest z myślą o stworzeniu platformy do badań w środowisku mikrograwitacyjnym.
Zgodnie z założeniami, mierzący 11 m długości system będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku handlowego na wysokość do 150 km (przy blisko 1 tonie masy startowej całego układu). Autorzy projektu deklarują, iż rakieta będzie wyposażona w kontrolowany system odzyskiwania, umożliwiający bezpieczne lądowanie we wcześniej określonym obszarze, minimalizując koszty i operacje odzyskiwania.
W wydarzeniu udział wzięli: prezes POLSA prof. Grzegorz Wrochna, wiceprezes dr hab. inż. Marek Moszyński, szef zespołu w Departamencie Projektów Obronnych ppłk Paweł Chodosiewicz, ekspert POLSA Tymoteusz Trocki oraz przedstawiciele firmy SpaceForest i Sieci Badawczej Łukasiewicz – instytutu Lotnictwa.